KOLHYDRATERNA - överviktens orsaker

Kolhydratmetoden, eller Atkins metod, går i stort sett ut på att undvika födoämnen som innehåller mycket kolhydrater. Ju mer kolhydrater i produkten desto mindre bör man äta av den om man behöver minska sin vikt. Detta gör att den inte är helt idealisk för vegetarianer eftersom i stort sett det enda, utöver matfett och oljor, som är helt kolhydratfritt är rent animaliskt kött, fisk och fågel.

Att fet mat är orsaken till fetma är alltså en missuppfattning, engligt mina egna erfarenheter och många experters. Man kan äta sig mätt på smör och majonnäs utan att bli tjock. Det bör man givetvis inte göra eftersom fet mat förhöjer kolesterolet i blodet vilket är väldigt farligt för hjärtat i längden. Då man också använder begreppet "snabbmat" i samband med risker för övervikt missar man också ofta själva poängen. Om mat tillagas snabbt eller långsamt påverkar inte innehållet i maten, däremot har snabbmatskulturen från USA påverkat portionernas storlek. En portion hamburgare har ökat enormt i storlek och kompletteras idag med pommes frites och halvlitrar med sockersöt Coca Cola (läs boken Snabbmatslandet av Eric Schlosser). Även pizzakulturen har bidragit till att utvidga folks magsäckar och göra oss mer toleranta för mycket mat. Men det är inte den feta osten och oljorna som är förödande ur bantningssynpunkt, utan brödet, pommes fritesen och pizzabottnarna. Kolhydraterna omvandlas till socker i kroppen och det är det som kroppen får problem med att avyttra.


TIPS
Tänk på att siffrorna nedan handlar om vikt; Ska du äta 100 g potatis får du en stor eller två små ena, medan 100 g champinjoner är lika med fem stora eller tio små. Det är ju heller inte lika vanligt att man äter ett kvartskilo sallad som ett kvarts kilo potatis till middag. Ju mer, rent viktmässigt, man använder av ett livsmedel till en måltid (tänk på viktförhållandet bröd/smör) desto mer betydelsefull är mängden kolhydrater.
Ur bantningssynpunkt är det alltså bättre att micra två smörgåsrån med ost (6%) än en skiva Lingongrova med ost (20%), även om det senare är nyttigare på andra sätt. Istället för spaghetti kan man använda böngroddar till färssåsen, och sötningsmedel i stället för socker. Potatisen kan ibland bytas ut mot morötter, broccoli eller blomkål, eller bönor på burk. Dessutom är det bra om man kan vänja sig vid något mindre portioner än vad man brukar äta (leta inte i tabeller här utan utgå från hur mycket du själv brukar äta), helt enkelt vänja magsäcken vid ett lite mindre intag - det har man nytta av senare när man börjar äta samma mat som innan bantningen, vilket ger ett mer varaktigt resultat. Ett bra tips är också att fylla magen med ett stort glas vatten före maten för att dämpa aptiten.


Kort sagt är detta vad man bör undvika, eller minska ner kraftigt
- alla siffror inom parentes nedan är kolhydrater/100 g, eller % om man vill
:

Bröd alla sorter, och särskilt kaffebröd (knäckebröd 66), Ris (78), Pasta (75), Linser (55), Couscous (76), Bulgur (77), Nudlar (60), Torkade vita bönor (62), Torkade kidneybönor (47) + Socker och Mjöl i alla former.
Potatis (16,4), Potatis friterad eller pommes frites, fryst, värmd i ugn (31,8), Potatis friterad eller pommes frites, värmd i olja (31) Potatis kokt, med skal (19), Potatis kokt, utan skal med salt (19), Potatis färsk, kokt utan salt (16,3), Potatis färsk, konserv (12) Potatismospulver komplett (68,1)


Ät hellre detta:
Bönor på burk innehåller mindre kolhydrater är därför ett bättre alternativ ur bantningssynpunkt: Svarta bönor (16), kikärter (16), böngroddar (3,2).
Rotfrukter m.m: Kålrot (6,3), Morot (6,4) Palsternacka (10,2), Pepparrot (10,5), Rotselleri (4,6), Majrova (4,7), Rädisor (2), Rättika (2,3), Rödbeta (6,9), Blomkål (2,1), Broccoli (2,7), Vitkål (4), Champinjoner (2,1), Kantareller (0,7), Tomat (3,7), Gurka (2), Sallad (1,5)
Drick gärna:
Kaffe eller te, osötat hur mycket som helst. Och obegränsat med vatten.


Det finns en massa kolhydrattabeller på nätet, nedan är några länkar. Livsmedelsverket har en lista på 250 livsmedel som är fantastiskt bra. Den är i Excel-format och man kan söka med tangenterna Ctrl+B.
Några andra länkar: Atkins.se - Dietist.com - Tidningen Diabetes

Ny sida 2005-05-30
Skriv ut sidan