Lite allmänna viktiga tips
att tänka på inför viktminskningsprojektet


Att sätta i gång med viktminskning kräver ett och annat av oss, först och främst förstås ett noga övervägt beslut. Sedan beslutsamhet att genomföra sin plan, och att försöka nå så nära det mål man föresatt sig som möjligt. Man behöver också rannsaka sin egen fysik; Har man några sjukdomar behövs kanske en konsultation med läkare.

När detta är avklarat är det bara att sätta igång, men man måste vara medveten om att händelser som kan likna bakslag inträffar, det är både vanligt och normalt.
Om man ändrar sitt matintag väldigt radikalt kan kroppen reagera med försvar som du inte alls önskar, och därför är det viktigt att du äter regelbundet. Om du helt hoppar över ett eller två mål per dag, eller mellanmål som du brukar äta, så tror kroppen att det är nödtider och skyddar dig från svältdöden genom att producera ämnen som får kilona att stanna kvar där de är. Det är inte helt ovanligt att man i början av en bantningsperiod går upp något kilo, och de flesta upplever sedan viktnedgången som trappstegsformad - då minskingen plötsligt kan stå still i en vecka eller mer.

Tänk heller inte att detta måste gå snabbt för då går det som regel lika snabbt att ta på de tappade kilona igen. Vänj istället kroppen långsamt vid en annan livsföring, för då är det lättare att fortsätta med de goda vanorna efter du nått din idealvikt. Normalt brukar i genomsnitt ett kilo per vecka ge bäst resultat i längden.

Om du behöver bli av med 10 kilo kanske det tar tio veckor, och om du behöver bli av med 40 kilo tar det kanske 40 veckor - Men än sen! Tiden går ju ändå. Det är inte så svårt, och det är känns faktiskt som en tillfredsställelse ibland att känna lite hunger medan man jagar undan sina extra kilon.

Ett väldigt bra tips är att dricka betydligt mer vatten än man brukar, gärna 1-2 liter per dag, både för att det är bra för kroppen men också för att det ger en större mättnadskänsla vid de lite snålare tilltagna måltiderna. Du behöver inte helt utesluta födoämnen med mycket kolhydrater, bara minska ner dem till hälften eller två tredjedelar. Om du är van att äta två smörgåsar till frukost kan du minska ner till en - kanske med lite extra tomater och gurka som pålägg för att det inte ska kännas för lite. Du kan också byta ut matbröd mot lätta smörgåsrån så känner sig kroppen ganska nöjd. Känner du att du inte har ätit om du inte får tre stora potatisar till maten, lura kroppen med tre små istället och skär dem i mindre bitar så att tuggorna blir lika många.

Ett stort glas vatten före maten gör att du snabbare blir mätt. Ät låångsammare än vanligt och vänj dig vid mindre tuggor - istället för att sluka en cocktailkorv i ett enda svep; skär den i tre delar och ät långsamt. Oftast infinner sig den stora mättnadskänslan en bra stund efter maten, och om man äter långsamt så känner man lättare mättnad redan vid de sista tuggorna. Vem har inte någon gång upplevt att ha kastat i sig maten - antingen för att man haft bråttom eller för att man varit HUNGRIG - och ångrat sig djupt efteråt?

Bestäm redan vid uppläggningen av maten hur mycket som är tillräckligt, och ta inte mer bara för att det var så gott. Låt inte kroppen bestämma, den vänjer sig! Ta inte heller mer för att vara artig när nu någon gjort sig så stort besvär och lagat god mat åt dig, och stå på dig om någon bakat tårtor och söta desserter bara för din skull - i alla fall om det brukar hända ofta. Förklara din nya inställning till mat och hälsa, har du synliga viktproblem så ses du antagligen som karaktärsfast och det brukar inge respekt. Annars ska man givetvis inte späka sig till ytterlighet. Är det födelsedag, bröllop eller barndop är det självklart tillåtet att unna sig att vara med vid kakfaten om man känner för det.
Men sluta äta ur det sista i grytan för att slippa få rester, och har du småbarn; ät inte upp ärterna och svampen de petat undan (och särskilt inte potatisen) för att det inte ska förfaras. Om maten är ätbar, lägg den i kylen och ät den nästa dag i stället.

Ät heller inte när du är riktigt uthungrad. Det bästa är att äta lite innan den känslan kommer, men har den redan infunnit sig så tag ett stort glas vatten och vänta en stund tills 'skriket i magen' har tystnat, för det gör det faktiskt efter en stund. Ett annat tips som jag har testat flera gånger (som säkert låter lite löjligt för de flesta) är att skiva upp en tomat eller en bit gurka, krydda skivorna med aromat och ät långsamt. Du lurar både kroppen och smaklökarna att tro att du har ätit, och magen ställer in sig på att vänta på nästa mål.

När det talas om viktminskning kommer oundvikligen råden om att röra på sig, och det är självklart viktigt och bra. Men även här är det viktigt att utgå från sina tidigare vanor. Jag anser inte att man ska börja plåga en ovan kropp med ansträngande övningar förrän den börjar bli beredd på det. Redan efter ett par tappade kilon, mer känns än syns det att man blivit lättare och mer rörlig. Har du hittills tagit bilen till närbutiken varje gång i åratal så tag små beslut i taget; var tredje eller var fjärde gång ska jag gå. Istället för stora planer om entimmes promenader varje dag, försök att gå 15-20 minuter tre gånger i veckan - börja exempelvis med de ojämna veckodagarna. Ju fler kilon som försvinner desto enklare blir det att utöka rörelseplanerna.

Gå heller inte på myten att det är för sent att banta, att du är för gammal eller att du är ett hopplöst fall. Det är mindre än en person på hundra tusen som är överviktiga på grund av sjukdom eller andra defekter. I stort sett alla som vill kan minska sin vikt med rätt metod. Om man är gravt överviktig och i övre medelåldern kanske man inte kan få tillbaka den smidiga kropp man hade i ungdomen, men lättnadskänslan och den ökande rörligheten kommer automatiskt att innebära ett friskare och gladare liv.
Det är aldrig för sent!

 

Ny sida 5 juni 2005